info@bredeschoolsoest.nl 035 - 609 92 70

Nieuw project: De Gouden Eeuw

Met dit project leren we veel beroemde mensen kennen. Veel moois uit die tijd kunnen we nu nog bewonderen. Bekijk de prachtige bordplaten maar eens. En geniet van de schoonheid van de kunst uit die tijd. We kijken onze ogen uit bij dit project!

Week 1: Gouden Eeuw

Met de korte films ‘Leven in de Gouden Eeuw’ en ‘Rembrandt’ zitten we meteen middenin de 17e eeuw. Een grote bordplaat geeft ons een kijkje in Rembrandts atelier. We lezen over de handel, bekende schilders en uitvindingen, zoals een klok met een slinger en een microscoop.

Het verhaal over de overwintering op Nova Zembla moet je echt gelezen hebben. Bij taal oefenen we de weekwoorden, steeds op een andere manier zodat het leuk blijft.

Week 2: De Tachtigjarige oorlog

Twee films vertellen ons over deze onrustige tijd: Beeldenstorm en Hugo de Groot, de man van de boekenkist. We worden heel wat wijzer over de opstand tegen Spanje waar ons land toen bij hoorde. Hier waren veel mensen protestant geworden. Dat maakte de strijd tegen het katholieke Spanje alleen maar feller. Steeds meer steden werden veroverd op de Spanjaarden. Het verhaal van deze week gaat over het beleg van Leiden.

Week 3: De VOC en Indië

De avonturenfilm ‘De scheepsjongen van Bontekoe laat zien hoe het was aan boord van een VOC-schip. Grote koopvaardijschepen voeren naar Azië om koffie, thee en specerijen te halen. Ziektes, stormen, linke piraten, veel zeelieden stierven onderweg.

We leren een Piratenlied. Het staat op CD, zodat we snel mee kunnen zingen. Het verhaal gaat over Michiel de Ruyter. Hij was admiraal, baas van de oorlogsvloot.

Week 4: De WIC en de slavernij

Hoe de onoverwinnelijke vloot toch verloor. Dat zien we in de film over de Spaanse Armada. De WIC haalde tabak, suiker en goud uit Amerika. VOC en WIC werden de baas van grote stukken land ver van huis. Dat werden koloniën van ons land. Heel erg was de handel in mensen. Nederlandse slavenhandelaars kochten gevangen Afrikanen en verkochten die met winst in Amerika. In het gedicht ‘Slavenkoor’ lezen we hoe het leven van een slaaf was. Het andere gedicht gaat over Piet Hein.

Week 5: Nederland en Oranje

Willem van Oranje is de voorvader van onze Koninklijke familie. Wie hij was en wat hij deed zien we in de film. Er hangt een tijdbalk in de klas met gebeurtenissen tussen 1500 en 1800. Zo kunnen we mooi zien wat we de laatste weken geleerd hebben. De leesteksten vertellen over Willem van Oranje, Maurits en Frederik Hendrik. Tachtig jaar bleef het hommeles, pas in 1648 werd er vrede gesloten.

Ons land was heel modern voor die tijd. Een koning hadden we niet. Er was vrijheid van godsdienst en drukpers. Men mocht dus geloven en schrijven wat men wilde.